header
 

Media w służbie kościoła...

Media W dniach 20-21 stycznia 2008 w Warszawie odbyło się adwentystyczne szkolenie na temat wykorzystywania środków społecznego komunikowania i ich roli w kształtowaniu tożsamości konfesyjnej Kościoła.
.Jako główny mówca wystąpił, zaproszony ze Stanów Zjednoczonych, wieloletni dyrektor Departamentu Komunikowania przy siedzibie głównej światowego Kościoła Adwentystów (tzw. Generalnej Konferencji) pastor Rajmund Dąbrowski - były szef ds. informacji w Wydziale Transeuropejskim Kościoła z siedzibą w Wielkiej Brytanii, oraz były redaktor naczelny Wydawnictwa „Znaki Czasu”.

„Jakże często biadolimy że ludzie nas nie znają, a tym samym mówią o nas karykaturalnie lub pomawiają o działalność która w gruncie rzeczy jest odmienna od rzeczywistości. To wszystko jest efektem mówienia często do siebie i językiem wewnętrznym, przy ignorowaniu medialnej rzeczywistości w jakiej żyjemy” - podkreślił pastor Dąbrowski.

„Przedstawiciele mediów chętnie dowiedzą się o nas, jeśli wyjdziemy z inicjatywą ich poznania i kontaktu z nimi. Gdy żyjemy w izolacji, nikt o nas nie wie i tym samym komentarze na nasz temat będą wypaczone i dalekie od realiów” – powiedział prelegent.

Mówca zauważył, że obecność medialna Kościoła w społeczeństwie jest istotą jego sukcesu ewangelizacyjnego. „Gdy ludzie nas poznają, zniknie ich niepewność na temat tego kim właściwie jesteśmy. Pomoże to w budowaniu mostów ze światem do którego wysyła nas Chrystus z poselstwem nadziei”

Rajmund Dąbrowski wielokrotnie podkreślał istotę profesjonalnego i intencjonalnego podejścia do komunikowania. „Na rynku medialnym są zawodowcy. Uczmy się od nich. Wyciągnijmy rękę do takich właśnie fachowców siedzących w naszych kościelnych ławkach. Tak czyniąc, nastąpi w naszej komunikacji rewolucja, a dzieło Boże tylko na tym zyska” - podkreślił.

„Nie żyjemy w oderwaniu od świata i potrzeb otaczającego nas społeczeństwa. Jesteśmy jego częścią, a media pozwalają nam dotrzeć do ludzi nie tylko z przesłaniem ideowym, ale także z konkretną pomocą. Pomagamy wszystkim bez względu na ich orientację religijną i chcemy być zawsze na pierwszej linii społecznych potrzeb – zauważa jeden z uczestników spotkania pastor Zbigniew Makarewicz, sekretarz Diecezji Wschodniej.

To szkolenie to także znakomita okazja aby te działania stały się bardziej zauważalne, a tym samym skuteczniejsze” – dodaje uczestnik.

Szkolenie z udziałem przedstawicieli duchowieństwa i osób zajmujących się mediami w Kościele odbyło się z inicjatywy Sekretariatu Informacji Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Polsce pod kierownictwem pastora Romana Chałupki - sekretarza Kościoła.

W programie – na zaproszenie prelegenta z USA - wziął udział także Jan Kot, absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, wieloletni współpracownik Telewizji Polskiej i redaktor naczelny serwisu adwentysci.waw.pl.

Kilkadziesiąt osób z całej Polski podczas kilkugodzinnej sesji mogło poznawać zasady współpracy z mediami, kanony zachowań w kontaktach z dziennikarzami i sposoby tworzenia i prezentacji medialnych przekazów.

Jak stać się dla mediów atrakcyjnym? Jakie są zasady tworzenia informacji i kanały jej dystrybucji? Zdolność funkcjonowania przedstawicieli Kościoła w środowisku mediów, reklamy czy PR, a także rozwój służb informacyjnych Kościoła na poziomie zborów (parafii), diecezji czy kościoła krajowego – to przykładowe zagadnienia poruszane podczas szkolenia.

„Informacje z zakresu religii, czy Kościoła podlegają określonym mechanizmom w zakresie public relation czy media relation. Żyjemy w świecie informacyjnym dlatego dobrze, że Kościół Adwentystów zauważa potrzebę profesjonalizacji poruszania się w tym obszarze” – mówi Jan Kot.

„Skuteczne funkcjonowanie w świecie mediów wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Myślę, że to seminarium to pierwszy krok do dalszych spotkań o charakterze szkoleniowym, które pozwolą na bardziej efektywne wykorzystanie mediów w działalności i tworzeniu pozytywnego wizerunku Kościoła w Polsce” – dodaje zaproszony lokalny ekspert.

„W dobie szalonej konkurencji prasowej, tempa wydarzeń, ale także z powodu określonej postawy części środowiska dziennikarskiego w Polsce, nie jest łatwo zaistnieć w mediach przedstawicielom mniejszości wyznaniowych. Niezwykle rzadko zdarza się, że nawet wybitni profesorowie czy duchowni protestanccy mają okazje by dzielić się swoim stanowiskiem w debacie publicznej. Bilans takich zachowań jest oczywisty. Nie ma cię w mediach, nie ma cię w społeczeństwie... – zauważa Jan Kot.

"Dlatego tym bardziej jakość ofert medialnych proponowanych przez środowiska "mniejszościowe", muszą być na jak najwyższym poziomie. Czerpanie z najlepszych wzorców i analizy światowej praktyki w tym zakresie, jest więc odpowiednim kierunkiem postępowania” - podsumowuje prelegent.

„W Kościele Adwentystów zasadą jest pełna społeczna przejrzystość i transparentność w działaniu. Także w Polsce wieloletnią tradycją jest otwartość na media i dziennikarzy pragnących informować czytelników, widzów czy słuchaczy o życiu Kościoła, bądź jego stanowiskach w poszczególnych kwestiach społecznych. Przedstawiciele mediów są zawsze mile widziani w naszych progach” – zaznacza sekretarz Kościoła pastor Roman Chalupka.

Szkolenie dotyczyło także zarządzaniu w sytuacjach kryzysowych. Kościół Adwentystów Dnia Siódmego prowadzi działalność publiczną w ponad 200 krajach świata i skupia ok. 30 milionów wiernych, a zatem potencjalnie jest narażony na różnego rodzaju wydarzenia. Wojny, zamachy, klęski żywiołowe, katastrofy, konflikty religijne, czy choćby naruszenie dobrego imienia wspólnoty to zjawiska, które mogą bezpośrednio dotknąć Kościół, jego instytucje, bądź wyznawców.

„Kryzysy są wszędzie i dotykają wszystkich. Jeśli się pojawiają, trzeba reagować szybko i fachowo. Kontakty z mediami to nie coś czym zajmiemy się gdy spadnie na nas sytuacja kryzysowa. Musza one być regularne, świadome i oparte na profesjonalnych zasadach jakimi się kierują” - powiedział pastor Rajmund Dąbrowski.

Działalność medialna Kościoła Adwentystów na świecie ma ponad 150-letnia tradycję. Wydawnictwa prasowe, książkowe, 24 godzinne stacje telewizyjne i radiowe, a obecnie profesjonalne wykorzystanie najnowszych technologii - jak przekaz satelitarny czy internet, są codziennością funkcjonowania społeczności adwentystycznej.

W Polsce Kościół posiada Chrześcijański Instytut Wydawniczy „Znaki Czasu”, Ośrodek Radiowo-Telewizyjny „Głos Nadziei” oraz liczne serwisy internetowe.

© Jan Kot / adwentysci.waw.pl
Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni