header
 

Biblijna kampania w Rumunii

Rumunia Beatrice Lospa nigdy nie wyobrażała sobie, iż zakrojona na szeroką skalę inicjatywa propagowania czytania Biblii i dostępu każdego obywatela Rumunii do jej egzemplarzy będzie tak bardzo popularna.
Koordynator sieci klubów czytania Biblii stworzonych przez Kościół Adwentystów, o nazwie Instytut Studiów Biblijnych „Sola Scriptura” (łac. 'Tylko Pismo Święte'), Lospa, z pasją opisuje jak ogólnokrajowa kampania reklamowa, wspierana przez anonimowych darczyńców, łączy profesjonalne działania marketingowe z głównymi założeniami misji Kościoła - misji wspierania lokalnych społeczności. W chwili obecnej setki osób w całym kraju przychodzi do klubów Biblii, by poczytać jej księgi.

"Nigdy nie myśleliśmy, że będzie nam dane znaleźć się na tym skrzyżowaniu" - komentuje Lospa stojąc przy jednej z ulic w samym centrum Bukaresztu. I nie jest to przenośnia.

"Spójrzcie, nasz bilbord zaraz się ukaże" - mówi z podnieceniem, gdy za chwilę pojawia się elektroniczny plakat obrazujący zamyślonego mężczyznę przed Biblioteką Narodową z napisem "Wiedząc jak czytać nie czyni Cię lepszym, jeśli nigdy nie przeczytałeś Biblii - www.solascriptura.ro. Program do czytania Biblii".

”Slogan w opinii niektórych członków Kościoła może wydawać się trochę ryzykowny” - mówi Lospa, ale 148 bilbordów w Bukareszcie, Konstancji, Timisoarze, Brasow i innych miastach w całym kraju, jest tak imponujący, że przywódcy Kościoła zdecydowali, że będą odważni.

Rumuni mieli mały dostęp do Biblii w czasie trwania 50-lat komunizmu, wyjaśnia Lospa. "Dzisiaj, wydaje się, że wszyscy mówią o religii, ale wiele ludzi posiada niewielką lub też żadną wiedzę na temat roli jaką odgrywa w chrześcijaństwie Pismo Święte".

"Rumuński naród ma tradycję prawosławną, gdzie księża czytają Ewangelie podczas mszy" - mówi Lospa. „Rumuni muszą nauczyć się czytać Biblię samemu".

W roku 2000, przywódcy Kościoła Adwentystycznego próbowali zainteresować ludzi poprzez zapraszanie ich do czytania Biblii poprzez zorganizowanie chrześcijańskich czytelni. Ale były one rzadko odwiedzane, jedną z przyczyn była niewystarczająca promocja spowodowana brakami finansowymi. Wszystko zmieniło się, gdy na koncie Sola Sriptura pojawiła dotacja w kwocie 60.000 euro, (ok. 88 tys US$).

"Nie mam słów, by wyrazić wszystkie emocje, radość którą poczułam, ponieważ pieniądze pojawiły się jako odpowiedź na nasze modlitwy" - komentuje Lospa. Wówczas anonimowy sponsor zorganizował spotkanie. "Wierzę, że mogę pomóc o wiele bardziej" - wyznał z przekonaniem, siedząc w pokoju Lospa. "Co może być jeszcze większą pomocą niż 60.000 euro?" - zadała pytanie. Wyjaśnił jej wtedy, że jako prezes największej firmy reklamowej posiadający bilbordy w całej Rumunii (kontroluje 60% reklam zewnętrznych) chętnie pomoże w kampanii reklamowej.

Lospa pogratulowała gościowi, na co ten powiedział, że mówi o tym po to, by zastanowiła się co umieścić na bilbordach, które zamierza umieścić przy głównych drogach, autobusach i przystankach tramwajowych".

Kilka lat wcześniej ów sponsor był uczestnikiem 2-letniego kursu Biblijnego prowadzonego przez Sola Scriptura. "Kupiłem książki z księgarni Sola Scriptura, nauczyłem się jak się modlić i zastosowałem wszystko czego się nauczyłem w moim biznesie" - wyznał rozmówca Lospy. "Sprawy wyglądają zupełnie inaczej niż do tej pory, a tylko dlatego, że zacząłem stosować zasady Boże. Poczułem, że muszę coś zrobić dla Niego jako akt wdzięczności. Ale i tak to nic w porównaniu co On zrobił dla mnie".

Od czasu gdy w lipcu reklama ukazała się na bilbordach, zarejestrowano podwójnie większą liczbę wizyt na stronie. Blisko 300 zalogowanych osób przyłączyło się do lokalnych klubów. Każde wirtualne spotkanie na stronie przyciąga ok. 30 - 50 uczestników.

"To jest klub, nie seminarium" - mówi Liviu Stanescu, lokalny pastor, który prowadzi klub w Bukareszcie.

Poczynając od księgi Genesis, kluby czytania Biblii są tak zaprojektowane, aby zachęcać do konwersacji". Uczestnicy dyskutują, zadają pytania, bazując zarówno na Biblii jak i na własnych doświadczeniach" - wyjaśnia Stanescu. Kolejne kursy poruszają tematy proroctw, rozwoju zdrowia, życia rodzinnego oraz przypowieści Jezusa.

Uczestnicy wywodzą się z różnych grup społecznych. Przychodzą tutaj zwykli ludzie, profesorowie, naukowcy, a także politycy” - mówi Stanescu.

"Prawosławni duchowni zapraszają ludzi do kościoła" - mówi, "a my zapraszamy ludzi do doświadczania osobistych relacji z Bogiem poprzez kierowanie ich do Biblii. Możesz radować się w Bogu każdego dnia, nie tylko w dni święte - zazwyczaj tak mówimy do naszych gości. Reakcje ludzi przeważnie wskazują na to, że wszystko co znajdują w Sola Scriptura jest dla nich nowością w ich chrześcijańskim życiu".

W sierpniu, Lospa i jej zespół znajdowali się w środku czteromiesięcznej kampanii reklamowej. Członkowie Sola Scriptura zaangażowani przede wszystkim w reklamę internetową, radiową oraz telewizyjną, zanotowali podwójną liczbę uczestników w czytaniu Biblii pomimo okresu wakacyjnego.

"Biblia zaprasza wszystkich tych, których życie wydaje się puste, bezwartościowe, oferując w zamian poselstwo i naukę wypełniające tę pustkę" - komentuje Lospa.

© Rajmund Dąbrowski/ANN
tłum. Estera Strama dla adwentysci.waw.pl
Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni