header
 

Sztuka medialnego przekazu

Sztuka medialnego przekazuWszyscy nieraz oglądaliśmy multimedialne prezentacje angażujące szereg zmysłów, ba! sami je wykonywaliśmy, a mimo to ich treść całkiem nam pouciekała z głów. I nie dlatego, jakoby były tak oszałamiające i olśniewające. Po prostu jeżeli nie ma wyraźnie określonego (lub w ogóle żadnego) celu, wówczas wskutek braku umiaru autorów prezentacji albo przegapienia przez nas kluczowego momentu nudzimy się śmiertelnie albo wyłączamy.

 

W takich wypadkach orędzie faktycznie zieje nudą. W czym tkwi błąd i jak mamy odpowiednio wykorzystywać media, aby ukazać aktualność ewangelii?

 

Oczywiście, zawsze napytamy sobie biedy, gdy użyjemy metod lub materiałów bez wyraźnie określonego celu. Cel powinien tak klarownie jawić się w naszej głowie, abyśmy mogli zapisać go w postaci pojedynczego zdania. Na ogół bardzo pomaga skonstruowanie zdania z frazą po to by, na przykład: „Uświadomienie sobie pułapek i atutów wykorzystania mediów, po to by czytelnicy mogli udoskonalić swoje zdolności dydaktyczne”.

 

Gdy mamy już zapisany cel, zastanawiamy się, czy istotnie wychodzi naprzeciw potrzebom ludzi i harmonizuje z długofalowymi celami grupy uczniów. Jeżeli nie, modyfikujmy go do skutku, aż będzie taki jak trzeba. Wtedy jesteśmy już gotowi rozważyć metody i środki, jakimi się posłużymy, aby go osiągnąć.

 

Ślepa wiara


Niepowodzenia medialne bywają efektem ślepej wiary. Nie chodzi tu o niecne zakusy, lecz jedynie naiwne zaufanie, że za pomocą takiej czy innej nowinki dokonamy nagle w grupie uczniów cudu.

 

Fakt faktem, że wykorzystanie mediów nie ułatwia nauczania. Owszem, może sprawić, że proces uczenia się będzie przebiegać łatwiej i wnikliwiej, ale dydaktyk będzie mieć ciężej. Istnieje bowiem całe mnóstwo szczegółów, o które musi zadbać, nawet jeśli planuje wykorzystać zwykłe przezrocza. Załadowanie więc slajdów do rzutnika i ustawienie ostrości naprawdę ogromnie pomoże.

 

Praca z mediami oznacza w sumie pracę ze sprzętem, a ten bywa zawodny. Zgodnie z prawem Murphy'ego, jeśli coś może nie wyjść, na pewno nie wyjdzie. Warto zatem wziąć sobie do serca radę Napoleona: „Planuj zwycięstwo, bądź gotów na klęskę”. Jeśli zamierzamy korzystać z pomocy audiowizualnych, musimy się nauczyć sprzętu, czyli m.in. nabyć umiejętność radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych.

 

Mając już określony cel i zdobywszy odpowiednie umiejętności, musimy zdać sobie sprawę z charakteru i możliwości dostępnych środków multimedialnych, które mogą nam dopomóc w zrealizowaniu tegoż celu. Na potrzeby nas, dydaktyków, podzielimy sobie wszystkie media na trzy kategorie. To wprawdzie duże uproszczenie, ale na początek wygodne i praktyczne posunięcie.

 

Media wycinkowe


Pierwszą kategorię mediów nazwiemy wycinkową. Należeć do niej będą: rysunek w czasopiśmie, płyta DVD z reklamą telewizyjną, okaz rośliny lub zwierzęcia, książka z bajkami Ezopa. Wszystko to są wycinki rzeczywistości. Po prostu istnieją. Mogą spełniać dany cel w innym kontekście, jak choćby skłaniać nas do kupna określonego produktu, lecz w edukacji religijnej stanowią suchą informację, którą nasi uczniowie mają przeanalizować. Naszym zadaniem będzie zapytać, czym dany wycinek rzeczywistości jest, jakie mamy względem niego odczucia i co może nam powiedzieć.

 

Wycinki kultury, na przykład karty bejsbolowe czy przypadkowe nagranie z programem dokumentalnym zarejestrowane podczas przerwy na kawę, mogą stanowić źródło wielu spostrzeżeń na temat otaczającej nas bogatej rzeczywistości. Wycinki ze świata przyrody lub historii mogą dać nam większe zrozumienie świata, w którym żyjemy, oraz strumienia czasu zwanego teraźniejszością... Jeżeli chcemy je ciekawie wykorzystać w edukacji religijnej, musimy zdać sobie sprawę z ich wycinkowości i ograniczeń, a także potrzeby umiejscowienia ich w wyraźnym kontekście. Aby to uczynić, trzeba dysponować twórczą inwencją, swoistą weną.

 

Media dydaktyczne


Większość z nas czuje się pewniej, mając do czynienia z drugą kategorią mediów, które na potrzeby artykułu nazwiemy dydaktycznymi. Są to po prostu materiały edukacyjne, jak: samouczki, filmy, slajdy, płyty. Pełnią przede wszystkim funkcję informacyjną, czasem eksplikatywną. Mogą nawet powiedzieć nam, jak nowo zdobytą wiedzę wykorzystać w codziennym życiu.

 

W dzisiejszych czasach wiedza jest przebogata, toteż media dydaktyczne mogą ułatwić proces jej zdobywania. Dzięki nim może być ona bardziej interesująca, absorbująca i łatwiejsza do przyswojenia. Napisałem „mogą” i „może”, ponieważ zależy to od umiejętności producentów, a także lidera grupy bądź nauczyciela. Media dydaktyczne nie są magicznymi środkami gwarantującymi zdobycie wiedzy. Firma Eastman Kodak nie ma kontroli nas oszustami i geniuszami, którzy kupują i korzystają z jej filmów. Dobry zbiór starannie wybranych slajdów dydaktycznych, płyt, gier symulacyjnych itp. powinien się znaleźć w każdym zborze (parafii) i być do dyspozycji każdego wolontariusza, lidera i zawodowego nauczyciela.

 

Media eksplikatywne


Trzecią kategorię mediów nazwiemy eksplikatywnymi. W przeciwieństwie do materiałów dydaktycznych, te media nie informują nas ani nie mówią, jak mamy myśleć, lecz znacznie dogłębniej wyjaśniają doświadczaną rzeczywistość i wzbogacają nasze życie. Mogą dotyczyć wydarzeń, na przykład obrazu Rembrandta pt. Ukrzyżowanie, albo, jak abstrakcyjny film MacLarena, odnosić się wyłącznie do siebie samych. Cechuje je taka integralność i artystyczna samowystarczalność, że stają się znaczącymi wydarzeniami same w sobie, a my doznajemy ich i przyswajamy je sobie jako cenne załączniki do naszego życia.

 

Utalentowani, zdolni przywódcy mogą stworzyć podobne wydarzenia w ramach nabożeństwa lub przy specjalnych okazjach.

 

Jedną ze wspaniałych cech współczesnych mediów związanych z fotografią i rejestrowaniem video jest możliwość ich masowego rozpowszechniania. Ołtarz z Isenheim Matthiasa Grünewalda może się znajdować tylko w jednym miejscu naraz, ale multimedialne wydarzenie „Definicja cierpienia” może stanowić część bezpośredniego doświadczenia ludzkiego w dowolnym miejscu.

 

***

 

Istnieją więc trzy całkowicie odmienne rodzaje mediów: wycinkowe, dydaktyczne i eksplikatywne. Wszystkie trzy powinny się znajdować w naszym nauczycielskim i przywódczym repertuarze. Na szczęście istnieje dziś wiele sposobów zorientowania się w dostępności materiałów multimedialnych. Istnieje szereg prezentujących różne stanowiska biuletynów na temat edukacji, teologii i estetyki. Nie musicie ich wszystkich prenumerować, wystarczy wybrać jeden, najbardziej współgrający z waszymi poglądami, który by informował was na bieżąco o interesujących materiałach.

 

W czasopismach dla nauczycieli na ogół jedna z rubryk poświęcona jest mediom. Rubryki te różnią się jakością i starannością, podobnie zresztą jak biuletyny. Kiedy upatrzycie sobie recenzenta, którego opiniom będziecie ufać, trzymajcie się go. Dzięki temu wasze horyzonty poszerzą się, a zrozumienie danego tematu pogłębi.

 

Wreszcie, istnieją też książki, które pomogą wam znaleźć potrzebne media. Serie Audio Visual Resource Guide (Przewodnik po materiałach audiowizualnych) i Media for Christian Formation (Media kształtujące chrześcijański charakter) to standardowe publikacje, zawierające najbardziej wiarygodne opinie. W każdym zborze i w każdej adwentystycznej szkole powinien się znajdować jeden lub dwa egzemplarze.

 

Jeżeli mamy wyraźnie określony cel, potrzebne umiejętności oraz mądrze wybrane, zróżnicowane media, wówczas nasze orędzie nigdy nie będzie ziać nudą. Wręcz przeciwnie, będzie niezwykle interesujące, bo do przedstawiania mocy Dobrej Nowiny dysponujemy dziś takimi mediami i metodami, jak nigdy wcześniej.

 

© John Harrell/Ministry Magazine
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński
Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni