header
 

100-lecie adwentystycznego PR-u

100-lecie adwentystycznego PR-uKościół Adwentystów Dnia Siódmego obchodzi setną rocznicę public relations.

 

Stulecie zatrudnienia w Kościele adwentystycznym pierwszego pracownika od wizerunku podkreśla stałe zapotrzebowanie na dziennikarzy i piarowców w adwentystycznych biurach administracyjnych na całym świecie.

 

Adwentystyczni pracownicy wysokiego szczebla w czwartek 19 stycznia przypomnieli sobie wydarzenie z 1912 r., kiedy to Kościół wynajął reportera z gazety Baltimore Sun do założenia adwentystycznego Biura Prasowego. Tym samym adwentyści stali się pierwszym protestanckim wyznaniem, które powołało do życia oficjalny program public relations.

 

Wspomniany reporter, Walter Burgan, do śmierci w 1940 r. pełnił funkcję dyrektora Biura Prasowego, które z czasem przekształciło się w dzisiejszy Sekretariat Informacji. Obie instytucje funkcjonowały zarówno na najwyższym szczeblu Kościoła (w światowej siedzibie denominacji), jak i na szczeblu lokalnym (w adwentystycznych biurach regionalnych na całej kuli ziemskiej).

 

– Tak jak adwentystyczni pracownicy szczebla kierowniczego przed stu laty, tak i my dziś musimy wciąż wyznaczać nowe kierunki rozwoju trendów w PR-ze – oznajmił Williams Costa, dyrektor ds. public relations, przed audytorium złożonym z adwentystycznych pracowników najwyższego szczebla i pracowników z siedziby głównej Kościoła.

 

– W wielu częściach świata – dodał Costa – upoważniliśmy szereg ludzi do zapoznawania mediów z naszym przesłaniem. Możemy zrobić jeszcze więcej na wszystkich szczeblach kościelnej administracji w skali całego globu. Gdy skutecznie działamy w sferze PR-u, społeczeństwo lepiej nas rozumie, a my jesteśmy bliżsi sobie jako globalna wspólnota wyznaniowa.

 

Podczas zeszłotygodniowych obchodów, w których uczestniczyli Robert Nixon i Rajmund Dąbrowski, byli dyrektorzy departamentu komunikacji w ostatnim ćwiećwieczu, adwentystyczny historyk David Trim prześledził dzieje PR-u w Kościele Adwentystów Dnia Siódmego. Okazało się, że zatrudniając Burgana, adwentyści stali się pionierami w sferze kościelnego public relations.

 

– Byłoby dobrze – zasugerował Trim – gdybyśmy zastanowili się dziś nad ową decyzją i przeanalizowali, dlaczego potrzebowano Burgana, dlaczego zatrudniono akurat jego i jak tradycja ta może na wszystkich szczeblach kościelnej administracji wzmocnić naszą jedność i misję.

 

Przez lata 40 i 50 ubiegłego wieku, rzekł Trim, Kościół adwentystyczny wiódł prym w dziedzinie PR-u. W latach 40 dyrektor ds. public relations J.R. Ferren „pracował niestrudzenie”, aby przekonać adwentystyczne biura administracyjne do wynajęcia fachowców, a w 1956 r. dyrektor ds. public relations Howard B. Weeks napisał książkę Breakthrough: A Public Relations Guidebook for Your Church (Zwrot, czyli Poradnik public relations dla waszego Kościoła). Z porad zawartych w tej przełomowej publikacji na temat kościelnego PR-u korzystało wówczas wiele chrześcijańskich wyznań, które chciały być zauważone przez opinie publiczną.

 

Pierwsze adwentystyczne doświadczenia w dziedzinie public relations były udane głównie dlatego, wyjaśnił Trim, że do kształtowania adwentystycznego przesłania i wizerunku kościelni przywódcy zatrudniali specjalistów.

 

– Podobnie jest dzisiaj – dodał – jeśli chcemy dotrzeć do społeczności Latynosów, musimy zatrudnić kogoś znającego hiszpański. Tak samo jest z działalnością ewangelizacyjną w innych sferach: jeśli chcemy zaistnieć w mediach, musimy wynająć kogoś, kto posługuje się językiem mediów i kto rozumie kulturę mediów.

 

Trim zwrócił uwagę, że nawet Ellen White, współzałożycielka Kościoła, zachęcała pierwszych adwentystów do korzystania z prasy i agencji reklamowych, aby „przykuć uwagę do dzieła [Bożego]”.

 

„Charakter i znaczenie naszego dzieła – pisała – są oceniane na podstawie wysiłków włożonych w zaprezentowanie go opinii publicznej. Kiedy te są marne, ludzie odnoszą wrażenie, że nasze przesłanie nie jest warte uwagi” (Evangelism, s. 128).

 

Wiceprzewodniczący światowego Kościoła adwentystycznego Ben Schoun (były prezes Adventist World Radio), który pomodlił się na zakończenie uroczystości, zachęcał kościelnych przywódców na całym świecie do zwarcia szeregów. Nacisk położony na PR w skali globalnej, powiedział, umocni kościelną rodzinę i wesprze krzewienie adwentystycznej nadziei.

 

„Wiele się zmieniło w tym komunikacyjnym stuleciu”, powiedział pastor Dąbrowski, Polak, który przez 16 lat stał na czele światowego PR-u Kościoła.

 

„Najlepiej to ocenią obserwatorzy i historycy. Wspomnieć można, ze od połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia mamy agencje prasową, a także ogólnoświatowe logo Kościoła, a Wspólnota medialnie wykorzystuje technologie jakie dają nam szybki dostęp do ludzi, którzy poszukują nadziei. Jesteśmy też nastawieni na profesjonalizm i na wychodzenie do ludzi, a nie tylko efektywne oddziaływanie na swoje własne podwórko konfesyjne”, dodał Dąbrowski.

 

© Adventist News Network
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński
Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni