header
 

Dzieci a media społecznościowe

 

Dzieci a media społecznościowe– Mamo, mogę mieć konto na Facebooku?

 

– Nie, nie możesz.

 

– Przecież ty i tata macie. Mogę? Proszę.

 

Przerabialiśmy to w domu z córeczkami więcej razy, niż chcielibyśmy z mężem pamiętać. Zawsze kończyło się tak samo – dzieci były rozczarowane, a my czuliśmy się jak zimne dranie.

 

Naszemu pokoleniu brak w takich rozmowach rodzicielskiego wzorca. Facebook i inne portale społecznościowe, jak Myspace, Twitter i Google, to stosunkowo świeże zjawisko, w związku z czym nie możemy się cofnąć pamięcią do własnego dzieciństwa i przypomnieć sobie, jak na to pytanie odpowiadali nasi rodzice. Serwisy społecznościowe może i istnieją od niedawna, ale szybko się zadomowiły na całym świecie, najwyraźniej już na dobre wpisując się w nasz krajobraz.

 

Jak często w amerykańskich domach odbywają się takie rozmowy? Niedawne sondaże Kaiser Family Foundation świadczą, że to powszechne zjawisko. Dostępność Internetu wzrosła w zawrotnym tempie. Badania sprzed dwóch lat przeprowadzone wśród dzieci w wieku 8–18 lat wykazały, że nasze pociechy poświęcają portalom społecznościowym średnio 22 minuty dziennie1. Gdy doliczy się do tego serwis YouTube, liczba wyniesie 37 minut2. I dotyczy to nie tylko starszych nastolatków, gdyż najwięcej z serwisów społecznościowych korzystają dzieci 11–14 roku życia3.

 

Jaki wpływ wywiera poświęcanie takiej ilości czasu mediom społecznościowym i jak rodzice mają kontrolować dostęp do nich swoich dzieci? To, co najlepiej się sprawdza w przypadku dzieci powyżej 13 roku życia, niekoniecznie zdaje egzamin u naszych młodszych pociech.

 

Amerykański Kongres wydał ustawę regulującą komunikowanie się z dziećmi przez Internet (Ustawa o ochronie prywatności dzieci w Internecie), zgodnie z którą wirtualne kontakty z dziećmi poniżej 13 roku życia bez zgody ich rodziców podlegają karze. Ustawa chroni grupę dojrzewającą społecznie i emocjonalnie: nasze dzieci. Z większości portali społecznościowych, wyjąwszy Twittera i YouTube, mogą korzystać wyłącznie osoby od 13 lat wzwyż.

 

Pomimo to rodzice bardzo często pozwalają swoim milusińskim podawać nieprawdziwą datę urodzin, byle mogły założyć konto na Facebooku i innych serwisach. Tym samym dzieci trafiają na grunt, po którym mogą nie umieć bezpiecznie się poruszać. Jednocześnie rodzice wysyłają dziecku sygnał, że nie opłaca się być uczciwym.

 

Korzyści

Czy media społecznościowe przynoszą jakieś korzyści? Raczej tak. Stanowią przedłużenie pozawirtualnych kontaktów społecznych młodego człowieka. W 2006 r. badania przeprowadzone wśród holenderskiej młodzieży wykazały, że pozytywne uwagi i komentarze w serwisach społecznościowych poprawiają samoocenę nastolatków4. Portale społecznościowe mogą umożliwiać dzieciom wygodne kontakty z rodziną i znajomymi, a także pomóc zlikwidować barierę odległości oddzielającą je od mieszkających daleko krewnych.

 

W 2011 r. Amerykańska Akademia Pediatryczna opublikowała raport na temat efektów, jakie media społecznościowe wywierają na dzieci. Dr Gwenn S. O'Keeffe, główna autorka badań, twierdzi, że media społecznościowe mogą być korzystne dla młodzieży, poprawiając ich umiejętności techniczne oraz zapewniając ujście dla twórczości literackiej i muzycznej5. Media społecznościowe są korzystne, jeżeli stanowią przedłużenie zdrowych, dojrzewających pozawirtualnych kontaktów towarzyskich nastolatka.

 

Problemy

Dla większości rodziców media społecznościowe kojarzą się jednak nie tyle z plusami, ile z szeregiem problemów.

 

Bezpieczeństwo dziecka jest podstawową troską rodziców. Internet zapewnia anonimowość dewiantom. Za czternastolatką, która „uwielbia małe pieski”, może się kryć mrożący krew w żyłach potwór. Już na samą myśl o tym wszystkich rodziców przechodzą ciarki.

 

Chociaż „obleśny typ” przeraża, badania Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej świadczą, że największe ryzyko dla nastolatków w Internecie stwarzają nie obcy, lecz rówieśnicy6.

 

Pokolenie wstecz ludzi krzywdzących słabszych można było spotkać praktycznie tylko w szkołach i ciemnych zaułkach. Teraz, w dobie mediów społecznościowych, nasze dzieci mogą być krzywdzone na różnych stronach internetowych w skądinąd bezpiecznym pokoju gościnnym. Do dręczenia ludzi w Internecie dochodzi, gdy mediów społecznościowych używa się do szerzenia plotek, kompromitujących informacji albo pogróżek wymierzonych w daną osobę. Jest to nierzadkie zjawisko na portalach społecznościowych, mogące doprowadzić do depresji, lęków, a nawet samobójstwa7. Informacje, którymi dzielą się użytkownicy serwisów społecznościowych, może zobaczyć dowolna liczba ludzi, a kiedy już się pojawią, nie sposób się ich pozbyć.

 

Co począć?

Skoro media społecznościowe wpisały się już na dobre w nasze życie, w jaki sposób jako rodzice mamy sobie z nimi radzić? O'Keeffe twierdzi, że rodzice mają ważną rolę do odegrania. Musimy rozmawiać z naszymi pociechami i dokształcać się na temat techniki, którą się posługują8. Poznanie serwisów społecznościowych to najlepszy sposób, aby stać się częścią świata wirtualnego naszych dzieci. Trzeba skoczyć na głęboką wodę i zorientować się, jak funkcjonują ustawienia prywatności na danym portalu. Zanim wysyłamy dzieci na autostradę, najpierw zapisujemy je na wystarczająco dużo lekcji jazdy. Tak samo trzeba je wystarczająco przygotować do surfowania po infostradzie.

 

Rodzice w starożytnym Izraelu zostali pouczeni, aby rozmawiać ze swoimi dziećmi o Bożym planie względem tego, jak powinno wyglądać ich życie. Nasi duchowi przodkowie mieli uczyć swoje latorośle, gdy przebywali w domu, gdy szli drogą, gdy kładli się i wstawali (zob. Pwt 11,19). W dzisiejszych czasach możemy dopisać kolejną sytuację: gdy surfujemy po Internecie. Wartości i zasady moralne, które pragniemy codziennie zaszczepiać swoim dzieciom, muszą też obejmować ich wirtualne życie towarzyskie.

 

Porozmawiajcie z dziećmi o empatii. Przypomnijcie im, co inni czują pod wpływem naszych słów i czynów. Słowa pisane na klawiaturze komputera wydają się bezosobowe, a jednak mogą dotknąć inne Boże dzieci. Przypomnijcie swoim pociechom, że Pan ma dla nich swój plan – plan obejmujący uczciwość, troskliwość i bycie godnym zaufania.

 

Poprzednie pokolenia dorastały m.in. na zatłoczonych szkolnych korytarzach, na boiskach, za kasą w pierwszej pracy. Nasze dzieci też to robią, ale ponadto dorastają, korzystając z komputera lub smartfona.

 

Może i nie mamy rodzicielskiego wzorca, jak postępować w odniesieniu do mediów społecznościowych, ale nic nie szkodzi. Wcale go nie potrzebujemy. Możemy podejmować decyzje w taki sam sposób, w jaki rodzice przez całe pokolenia podejmowali decyzje dotyczące swoich pociech. Jeśli nasze dorastające dzieci chcą założyć konto na Facebooku, nie wiem, czy powinniśmy im na to pozwolić. Wiem jednak, że najpierw powinniśmy z nimi o tym porozmawiać.

 

 

© Jean Boonstra/Adventist Review
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński

Jean Boonstra pełni funkcję koordynatora Sekretariatu Dzieci i zarządza witryną www.myplacewithjesus.com adwentystycznego programu telewizyjnego „It Is Written”. Mieszka w stanie Maryland z mężem, Shawnem, i dwiema uroczymi córkami.

 



1. V. Rideout, U. Foehr, D. Roberts, Generaton M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds (Menlo Park, Calif.: Kaiser Family Foundation, 2010), s. 20.

2. Tamże.

3. Tamże.

4. P.M. Valkenburg, J. Peter, A. Schouten, „Friend Networking Sites and Their Relationship to Adolescents' Well-being and Social Self-esteem”, w: CyberPsychology and Behavior, nr 9: 581-590.

5. G. S. O'Keeffe, K. Clarke-Pearson, „The Impact of Social Media on Children Adolescents, and Families”, w: Pediatrics, 28.03.2011, ss. 800-804; dostęp na stronie:

http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/03/28/peds.2011-0054.

6. Tamże, s. 801.

7. Tamże.

8. Tamże, s. 803.

 

Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni