header
 

Media w Bożym zaprzęgu

Media w Bożym zaprzęguTo było niezwykłe spotkanie nawet dla pastora Marka Finleya, byłego gospodarza programu It Is Written (Napisano).

 

Otóż niedawno w Singapurze, podczas jego ogólnoświatowej trasy spotkań ewangelizacyjnych, podszedł do niego pewien mężczyzna i wręczywszy mu kopertę, oznajmił: „Oto moja dziesięcina”. Finley prędko wyjaśnił, że nie może jej przyjąć, ale przekaże odpowiedniemu oddziałowi Kościoła. Potem zajrzał do środka: w kopercie było blisko 6000 dolarów!

 

Kaznodzieja, wdawszy się w rozmowę z nieznajomym, szybko zorientował się, że nie ma do czynienia z adwentystą. Spytał go więc, czemu przyniósł dziesięcinę.

 

– Byłem akurat w Chinach w interesach – wyjaśnił mężczyzna – i zacząłem słuchać Głosu Proroctwa, prowadzonego przez pana i pastora Kinseya. Usłyszałem pański wykład na temat dziesięciny i czekałem potem, aż któryś z was zjawi się, żebym mógł złożyć ją na wasze ręce. – Z dalszej rozmowy wynikło, że mężczyzna planuje przyjąć chrzest w Kościele Adwentystów Dnia Siódmego.

 

Niesłychane, prawda? Program przeznaczony głównie dla odbiorców na terenie Ameryki Północnej przyczynił się do nawrócenia internauty w Chinach! Szkoda, że H.M.S. Richards, założyciel Głosu Proroctwa, nie może zobaczyć, jak Internet poszerzył dziś zasięg naszych audycji.

 

Wywyższać Jezusa

 

Mając możliwość wpływania na niezliczoną liczbę ludzi na świecie, powinniśmy oczywiście wykorzystywać media w służbie dla Boga. Ale najpierw poznajmy dwie zasady, których należy się trzymać na tej drodze. Chociaż definicja mediów w ciągu ostatniego dziesięciolecia znacznie poszerzyła swój zakres, najważniejsza zasada nie straciła nic na aktualności: „Zawsze wywyższać krzyż Chrystusa”.

 

Cała Biblia mówi, że wywyższanie kogokolwiek lub czegokolwiek oprócz Jezusa nie ma żadnej wartości. Dopiero gdy wywyższymy Chrystusa, wszyscy zostaną do niego pociągnięci, a nasza działalność przyniesie skutki. Jakże łatwo zapomnieć o tym co najważniejsze, zajmując się takimi bardzo ważnymi kwestiami, jak zbiórka pieniędzy i przyciągnięcie jak najszerszego audytorium.

 

Duch Święty błogosławi działania wykonywane z właściwych pobudek. Wystarczy przekartkować Ewangelie i Dzieje Apostolskie, aby przekonać się, jak orędzie powstałe w nieznanej mieścinie w Izraelu doszło w ciągu jednego pokolenia aż do Rzymu. Dokonało się to bez potęgi współczesnych mediów, ale towarzyszyła temu potęga Ducha Świętego, ponieważ „nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni” (Dz 4,12; Biblia Tysiąclecia).

 

Jest to lekcja dla każdego adwentystycznego piarowca. Media mają znaczenie, ale nie takie jak poselstwo. Nie należy więc banalizować głębokiego stwierdzenia: „Tylko Jezus”.

 

Uskuteczniać strategię pijaru

 

Następna zasada pochodzi z przypowieści o siewcy. Zauważmy, że ziarno pada na różnoraką glebę. Dzieje się tak również w przypadku rozmaitych możliwości dzisiejszych mediów, z tym że nieco łatwiej obrać sobie szczególną grupę odbiorców. Na przykład dane sondażowni Nielsen Media Research wskazują, że kobiety „używają funkcji społecznościowych w telefonach (SMS-ów, MMS-ów i serwisów społecznościowych) częściej niż mężczyznami, którzy z kolei preferują takie funkcje, jak GPS, poczta elektroniczna czy Internet”. Według badań, kobiety także „odwiedzają więcej witryn o charakterze towarzyskim i społecznościowym”.

 

To tylko kilka przykładów tego, czego uczymy się na temat zmieniającego się oblicza mediów. Ale przypowieść ta nadal przypomina o innym udzielonym nam pełnomocnictwie: „Jeśli idziecie siać, zaplanujcie sobie, jak zamierzacie żąć!”. Niech się wam nie wydaje, że to już działka kogo innego. Reklamy samochodów mają zaprowadzić was do salonu samochodowego, gdzie sprzedawca sfinalizuje umowę sprzedaży, gdy tylko nowy samochód wpadnie wam w oko. Skoro sprzedawca wie, jak uskutecznić strategię pijaru, my też to powinniśmy wiedzieć.

 

Pięć etapów

 

Musimy mieć jasny plan. Na zajęciach z public relations, które prowadziłem na Pacific Union College, uczyłem o pięciostopniowym procesie: Świadomość – Zainteresowanie – Test – Ocena – Akceptacja. Pierwsze dwa kroki leżą w gestii mediów, ostatnie trzy najlepiej osiągnąć poprzez kontakty międzyludzkie.

 

W przypadku Głosu Proroctwa próbujemy wykorzystywać media do angażowania słuchaczy w studiowanie lekcji Szkoły Sobotniej, a potem w nawiązywanie kontaktów z miejscowym zborem. Tak jak w sztafecie, sportowcy wiedzą, że jedna osoba nie biegnie z pałeczką całą drogę. Świadomość, gdzie w pijarze związanym z działalnością ewangelizacyjną jest nasze miejsce, odgrywa kluczową rolę.

 

Może to być niełatwe, zwłaszcza w dzisiejszym świecie, przesiąkniętym na wskroś mediami. W obecnej dobie istnieje masa możliwości działalności ewangelizacyjnej. Pamiętam plakat sprzed kilkudziesięciu lat, głoszący: „Kto ma prasę, ten ma władzę”. Dzisiaj niemal dosłownie każdy może mieć własną gazetę. Niestety, tym samym znacznie trudniej zostać zauważonym i dotrzeć do ludzi.

 

Nacisk na podstawowe wartości

 

A zatem podejmując się medialnej ewangelizacji, pamiętajcie o podstawowych wartościach: skupcie się na Jezusie i zastanówcie, w jaki sposób zainteresowani mają wam przekazywać informację zwrotną. Dopiero wtedy możecie rozważać i z nadzieją wykorzystywać całe mnóstwo możliwości pijaru dostępnych dzisiaj dla Kościoła, dopilnowując, aby „ta Ewangelia o królestwie (...) [była] głoszona po całej ziemi, na świadectwo wszystkim narodom” (Mt 24,24; Biblia Tysiąclecia), żeby Jezus jak najszybciej powrócił!

 

© Fred Kinsey/Society of Adventist Communicators
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński

Fred Kinsey jest dyrektorem i spikerem audycji Głos Proroctwa, istniejących od 1929 r.
Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni