header
 

Nie jest źle, ale mogłoby być lepiej

Nie jest źle, ale mogłoby być lepiejWedług badań przeprowadzonych przez Avondale College widzowie doceniają adwentystyczną telewizję Hope Channel, ale niezbyt jasno odczytują jej profil.

 

Sondaż przeprowadzony na 326 adwentystach jest pierwszym tego rodzaju badaniem na temat Hope Channel, adwentystycznej stacji telewizyjnej obejmującej zasięgiem cały świat. Pastor-senior adwentystycznej uczelni Avondale College doktor Bruce Manners pisze, że przeprowadził badania powodowany ciekawością: „Koordynowałem badania mające się ukazać w druku [Bruce pełnił niegdyś funkcję redaktora czasopisma adwentystycznego Record], zastanawiając się, jak przedstawia się sytuacja w mediach wizualnych”.

 

Razem ze swoimi współpracownikami – profesorem Danielem Reynaudem (kierownikiem badań, piastującym funkcję dziekana Katedry Sztuk Pięknych i Teologii) oraz dr. Graemem Perrym (emerytowanym adwentystycznym nauczycielem) – pragnął lepiej poznać cel przyświecający Hope Channel. „Chciałem się dowiedzieć – poinformował Bruce – czy Hope Channel skupia się na ewangelizacji, czy też na utwierdzaniu w wierze. Czy podąża śladem większości adwentystycznych mediów, które zaczynają od ewangelizacji, a kończą na budowaniu wyznawców?”.

 

Respondenci

 

Połowa ankietowanych rekrutowała się z listy adresowej Hope Channel (grupa adresowa). Pozostali respondenci byli adwentystami z pięciu adwentystycznych kościołów w Australii (grupa zborowa), przy czym większość z nich nie oglądała Hope Channel, a 15% nigdy nawet o niej nie słyszało. Spośród wszystkich badanych, którzy oglądają Hope Channel, niemal 3/4 miało ponad 50 lat. „Poprosiliśmy ankietowanych o ocenę swoich tendencji teologicznych – rzekł Bruce – i wykorzystując dane z poprzednich sondaży adwentystycznych mediów drukowanych, porównaliśmy widzów Hope Channel z czytelnikami pisma Record, badanymi w 2004 r. Okazało się, że ci pierwsi mają bardziej konserwatywne poglądy”.

Wyniki badań

 

Hope Channel oglądana jest głównie w piątek wieczorem albo w sobotę. Większość widzów przeznacza na Hope Channel 3–5 godzin tygodniowo. Osoby z grupy adresowej spędzają na oglądaniu Hope Channel przeważnie więcej czasu, chociaż 15% osób z grupy zborowej ogląda też JCTV (kanał emitujący współczesną muzykę chrześcijańską) i Smile of a Child (kanał dla dzieci). Oglądanie tych kanałów nie wpływa na oglądalność Hope Channel.

 

Respondenci z obu grup za najpopularniejsze audycje Hope Channel uważają lokalny program na temat nauk biblijnych pt. „It Is Written Oceania” i lokalny serwis informacyjny „Record InFocus”. Obie grupy mają identyczne zdanie co do dziesięciu najlepszych programów, ale według raportu „zauważalny” jest brak zainteresowania audycjami dla dzieci i młodzieży. Analiza danych świadczy, że żadna z ankietowanych grup nie uważa żadnego z programów za znakomity i „fascynujący”.

 

O dziwo, okazało się, że istnieje swoiste napięcie pomiędzy Hope Channel a niezależną adwentystyczną stacją telewizyjną 3ABN. „Respondenci – czytamy w raporcie – chętnie porównywali Hope Channel z 3ABN”. Niemniej jednak choć wyrażali poparcie dla szerszego kręgu odbiorców Hope Channel, jednocześnie popierali ewangelizacyjne i doktrynalne treści obecne w 3ABN. „Ankietowanym najwyraźniej umknął paradoks postrzegania 3ABN jako telewizji bardziej ewangelizacyjnej – stwierdza raport – a Hope Channel jako lepiej docierającej do zeświecczonych Australijczyków”.

 

Owo poplątanie i inne poczynione na podstawie sondażu obserwacje dotyczące potrzeby wyraźniejszego budowania marki i tworzenia mniej hermetycznych treściowo programów mogą po części wynikać z braku wyraźnego profilu Hope Channel. „Odbiorcy mass mediów nie stanowią jednolitej grupy – rzekł Bruce – a Hope Channel próbuje zadowolić szeroki wachlarz ludzi”. Bruce broni jednak Hope Channel: „Hope Channel skierowuje swoje programy do dużego grona odbiorców [widzowie 3ABN i Hope Channel popierają sposób, w jaki kanały pomagają w ich duchowym życiu], znacznie większego niż 3ABN”.

 

© Brenton Stacey/Avondale College News
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński

Brenton Stacey jest specjalistą ds. public relations na Avondale College w Cooranbong w Nowej Południowej Walii (Australia).
Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni