header
 

Media społecznościowe i Kościół

Media społecznościowe i KościółMedia społecznościowe dają adwentystycznym zborom, placówkom oświatowym i ośrodkom misyjnym możliwości kontaktu z internautami. W jaki sposób adwentystyczny piarowiec ma je optymalnie wykorzystać?

 

1. Obrać strategię. Jaki pożytek z portali społecznościowych może odnieść wasz zbór, szkoła czy ośrodek ewangelizacyjny? Do jakich dwóch głównych grup odbiorców skierujecie swój przekaz? Jakimi instrumentami społecznymi się posłużycie? Jak często zamierzacie aktualizować materiały? Jakie ustawienia prywatności wykorzystacie? Jaką obierzecie linię postępowania w kwestii odpowiadania na komentarze – nie tylko te pozytywne i neutralne, ale i krytyczne?

 

Cele mediów społecznościowych przyświecające akcjom ewangelizacyjnym można na ogół podzielić na trzy kategorie: 1) mające pomóc zborowi w kontaktach z otoczeniem lub je umożliwić, 2) mające usprawnić kontakty ze społecznością internautów i ewentualnie 3) mające wezwać do działania.

 

2. Ocenić odbiorców. W jaki sposób najlepiej porozumiewać się ze swoją grupą docelową? Odbiorcy z kręgu raczej młodzieżowego mogą poprzez Facebooka stać się waszymi „fanami”, otrzymującymi aktualne informacje; osoby raczej starsze mogą się zdać na ogłoszenia pojawiające się w zborowym biuletynie.

 

3. Wybór mediów społecznościowych. Do ośmiu najpopularniejszych rodzajów mediów społecznościowych należą: blogi (Blogger, WordPress), mikroblogi (Twitter), serwisy społecznościowe (Facebook, Linkedln), serwisy wymiany plików (YouTube, Flickr, SlideShare, Slide.com, ImageLoop), serwisy typu social voting i social bookmarking (Digg, Reddit), serwisy opiniodawcze (Yelp), fora dyskusyjne (Craig's List) i światy wirtualne (Second Life).

 

Dan Zarrella w książce The Social Media Marketing Book odkrywa przed czytelnikami tajemnice tych mediów, pomagając zrozumieć, jak skutecznie ich używać. Media społecznościowe, informuje, to niewłaściwe miejsce na oświadczenia prasowe „sformułowane w języku korporacyjnym”. Media te, zwłaszcza blogi, utrzymane są w luźnym tonie.

 

Książka Zarrelli zawiera też rady na temat strategii, taktyk i najlepszych praktyk stosowanych w mediach społecznościowych. „Zanim wdacie się w dyskusję na jakimś portalu społecznościowym, najpierw go poobserwujcie – pisze. – Podobnie jak robicie przyłączając się do nowego forum, najpierw zorientujcie się, jakie panują tam zasady, zwyczaje i kto ma najwięcej do powiedzenia”.

 

4. Tworzenie stron internetowych. Największą rolę w mediach społecznościowych odgrywają dobre jakościowo strony, na które można wejść. Witryna lub blog waszego ośrodka ewangelizacyjnego powinny stanowić trzon przyjętej przez was strategii dotyczącej mediów społecznościowych. Wasze uaktualnienia na portalach Tweets czy Facebook powinny zawierać odnośniki do obsługiwanego przez was blogu bądź witryny. (Długie linki skróćcie za pomocą takich serwisów, jak: tinyurl.com, bit.ly czy ow.ly).

 

Materiały na stronach muszą być przystępne i utrzymane w luźnym w tonie. Joan Stewart z internetowego magazynu The Publicity Hound wskazuje kilka źródeł, z których można czerpać materiały na blogi: skrzynka odbiorcza (po prostu udzielać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania), drukowane biuletyny lub magazyny internetowe, blogi innych osób, lokalne lub krajowe czasopisma i gazety (koniecznie podajcie źródło).

 

Pomysły na materiały zawarte na stronie internetowej danego ośrodka misyjnego są rozmaite, obejmują m.in. newsy z wydarzeń w waszej organizacji na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym, religijny blog zdjęciowy, kalendarium imprez razem z zaproszeniami, tendencje akcji ewangelizacyjnych i ich tematykę, streszczenia artykułów z linkiem do oryginalnego tekstu, inspirujące eseje, filmy religijne, praktyczne porady, wykazy i zestawienia, filmy wideo z głębokimi komentarzami, pokazy slajdów i inne oryginalne pomysły. „Znajdźcie sobie własną niszę, trzymajcie się z dala od zatłoczonych miejsc w sieci i przedstawcie swój wyjątkowy punkt widzenia – radzi Zarrella. – Wymieszajcie różnorakie treści i podlejcie to multimedialnym sosem”.

 

Tworząc strony, spróbujcie wcisnąć gdzieś 2–3 kluczowe słowa związane z waszą działalnością misyjną. Mogłyby się one pojawić w tytule lub w treści danego materiału. Połączcie je z odpowiednimi informacjami dodatkowymi.

 

„Osoby odwiedzające waszą stronę poproście o zapoznanie się z waszymi materiałami na portalu Twitter, o dołączenie do waszych fanów na Facebooku albo o subskrypcję waszego kanału na YouTube – radzi Zarrella. – Nie zapomnijcie też o cross promocji: zamieśćcie na serwisie Twitter link do swojego kanału na YouTube i poproście ludzi o jego subskrypcję”.

 

Nie znacie się zbyt dobrze na mediach społecznościowych? Namówcie do pomocy młodzież albo dobrze zorientowanych starszych. Wprawdzie media społecznościowe cieszą się popularnością głównie wśród młodzieży, to jednak przemawiają do wielu grup wiekowych.

 

5. Śledźcie statystyki. Zainstalujcie na witrynie albo blogu narzędzie Google Analytics. Dzięki niemu będziecie dysponować m.in. tak cennymi informacjami, jak to, ilu ludzi odwiedza waszą witrynę czy blog, skąd się logują, jak długo gościli na waszej stronie, dzięki jakim kluczowym słowom na nią trafili. (Informacje na temat słów kluczowych można też wykorzystać do tworzenia materiałów na serwisach społecznościowych).

 

Zainstalujcie kompleksowe narzędzie Google News Alert, aby codziennie lub co tydzień otrzymywać informacje na temat toczących się w sieci dyskusji o waszej organizacji. W przypadku szczególnych imprez rozważcie wykorzystanie internetowych ankiet, dzięki którym zorientujecie się, gdzie dowiedziano się o danym wydarzeniu. To pomoże wam ocenić, które media społecznościowe są najskuteczniejsze.

 

Media społecznościowe to kolejny instrument, za pomocą którego można zapoznawać ludzi z Jezusem. Nie należy zajmować się mediami społecznościowymi kosztem komunikacji za pomocą mediów tradycyjnych (kalendaria imprez w gazetach, listy do redakcji, spoty w radiu i telewizji). Należy korzystać jednocześnie z tych dwóch form mediów, przekazując informacje, nawiązując kontakty i zachęcając ludzi do działania.

 

Niezależnie od tego, czy stworzycie stronę fanów na Facebooku, będziecie zamieszczać pliki na kanale YouTube, aktualizować konto na Twitterze, pisać bloga, dzielić się muzyką w programie PowerPoint na SlideShare czy też uczestniczyć w innych formach mediów społecznościowych – pamiętajcie, że we wszystkim tym ma być Jezus.

 

© Heidi Martella/Society of Adventist Communicators
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński

[Mgr Heidi Martella pełni funkcję wicedyrektor ds. public relations Stowarzyszenia Adwentystycznych Piarowców oraz wicedyrektor ds. public relations Diecezji Stanu Waszyngton Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego].


Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni