header
 

Public relations w służbie Kościoła

Public relations w służbie KościołaObserwując przez lata obecność Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w lokalnych mediach stanu Goiás, leżącym w centralnej części Brazylii, można by pomyśleć, że taka denominacja chyba wcale nie istnieje. Wzmianki w prasie i telewizji na temat adwentystów prawie w ogóle się nie pojawiały.

Wszystko zmieniło się niemal z dnia na dzień, gdy gazety doniosły o takiej działalności adwentystów, jak m.in. akcje antynikotynowe, letnie obozy dla dzieci oraz kampania przeciwko przemocy w rodzinie.

Tym, co spowodowało zmianę, była Francis Matos. W 2007 roku władze Kościoła w środkowej Brazylii wynajęły byłą redaktor gazety do pełnienia funkcji rzecznika do spraw kontaktów z mediami. Teraz w środkach masowego przekazu dzięki jej pracy pojawia się co roku aż pięćdziesiąt notatek na temat adwentystów.

Kościół adwentystyczny w Ameryce Południowej od ośmiu ostatnich lat angażuje coraz więcej takich dziennikarzy jak Matos do roli profesjonalnych pijarowców, którzy w internecie i biuletynach prezentują wyznawcom bieżące wiadomości oraz przedstawiają Kościół społeczeństwu.

Choć tworzenie pozytywnego wizerunku w mediach nie jest ewangelizacją bezpośrednią, to jednak często zwiększa prawdopodobieństwo, że ludzie spoza Kościoła będą szukać z adwentystami dalszego kontaktu.

– Tutejszy Kościół zdaje sobie sprawę, że potrzebuje do tego zadania profesjonalistów – poinformował Felipe Lemos, rzecznik ds. kontaktów z mediami na terenie Ameryki Południowej. Lemos, dawny reporter prasowy, przemawiał w marcu do przedstawicieli agencji ANN (Adventist News Network) podczas pierwszego w Ameryce Południowej spotkania kościelnych pracowników ds. public relations.

W czterodniowym zjeździe uczestniczyło 25 kobiet i 19 mężczyzn – doświadczonych twórców newsów, producentów telewizyjnych, rzeczników władz państwowych, a także świeżo upieczonych absolwentów kierunków pijarowskich. Niemal wszyscy mają mniej więcej 30 lat i zdecydowali się na mniejsze zarobki w porównaniu z poprzednią pracą. Niektórzy dorabiają, wykonując dodatkowe zlecenia dla innych czasopism.

Ágatha Lemos, była redaktor gazety i doradca prasowy członka rady miejskiej, oprócz tego, że zarabia jako pracownik Kościoła w południowym São Paulo, nadal pisze dla czasopisma architektonicznego. Jej sekretariat, w którym pracują trzy osoby, oferuje pomoc w promocji innych sekretariatów Kościoła, m.in. Edukacji, Kaznodziejstwa i Młodzieży.

– Chciałbym zobaczyć, jak Kościół rozrasta się dzięki naszej pomocy – oznajmiła Lemos.

Zaangażowanie Kościoła w kontakty z mediami wygląda na świecie różnie. W niektórych regionach kierownicy ds. public relations nie mają stosownego wykształcenia ani doświadczenia, albo też muszą sprawować nadzór nad kilkoma sekretariatami. Obszary, gdzie programy pijarowskie są zaawansowane, a pijarowcy przeszkoleni, skuteczniej przedstawiają spójny przekaz, kampanie reklamowe albo w pozytywnym świetle ukazują społeczeństwu wizerunek Kościoła. Kilka adwentystycznych regionów administracyjnych nawet nobilitowało rolę kierownika ds. public relations, nadając mu tytuł asystenta ds. kontaktów z mediami, funkcję podobną do tej, jaką w firmach sprawuje wiceprezes ds. kontaktów z mediami.

W Ameryce Południowej większe zaangażowanie w pijar wzięło się może po części z tego, że kościelni dziennikarze spotykają się teraz z akceptacją u wyznawców, podczas gdy kilkadziesiąt lat temu sytuacja wyglądała inaczej. Niektórzy członkowie pamiętają, że kładziono niepisany nacisk na następujące zawody w Kościele (kolejność według ważności): pastor, skarbnik, nauczyciel, lekarz.

– Przez długi czas wzorzec ten panował na całym świecie – powiedział niedawno, uśmiechając się pod nosem, wicesekretarz Kościoła adwentystycznego Augustin Galicia.

Obecnie więcej ciał kierowniczych w Kościele zaczyna sobie zdawać sprawę, że wyspecjalizowane zawody usprawnią misję Kościoła. Aby wesprzeć pastorów, nauczycieli i lekarzy, szkoły korespondencyjne i tradycyjne oraz szpitale potrzebują wsparcia wykwalifikowanej kadry, m.in. pijarowców i prawników.

Początki pijaru w adwentyzmie sięgają 1912 roku, kiedy to w siedzibie głównej ogólnoświatowego Kościoła adwentystycznego w Maryland zatrudniono Waltera Burgana, reportera gazety Baltimore Sun, i zlecono mu założenie Biura ds. Kontaktów z Prasą, będącego prawzorem dzisiejszego sekretariatu Informacji.

Obecnie wielu nakłania Kościół do ponownego odkrycia swoich źródeł i wynajęcia wykwalifikowanych profesjonalistów do pełnienia w Kościele roli pijarowców – organizacji, której łączny majątek w 203 krajach wynosi około 20 mld dolarów. Niektóre regiony administracyjne denominacji nadal jeszcze nie zdają sobie sprawy z potrzeby budowania wizerunku Kościoła.

– To, co widzimy w Ameryce Południowej, jest świadomie planowane i wcielane w życie – powiedział Rajmund Dąbrowski, dyrektor ds. public relations ogólnoświatowego Kościoła adwentystycznego. – W rezultacie widać zmianę nastawienia społeczeństwa do adwentystów, a poza tym więcej wyznawców jest lepiej poinformowanych i odnosi lepsze skutki w dawaniu publicznego świadectwa wiary.

Rubén Gelhorn, kierownik ds. public relations na River Plate Adventist Univeristy w Argentynie, powiedział, że choć zatrudnianie przez Kościół dziennikarzy i profesjonalnych pijarowców w sekretariatach zajmujących się kontaktem z mediami dodaje mu otuchy, to jednak Kościół mógłby zwiększyć zaangażowanie w pijar w jeszcze szybszym tempie.

Gelhorn, legitymujący się tytułem doktora z dziedziny religii i mediów, stwierdził, że inne denominacje wyprzedzają adwentystyczną, ponieważ informują wyznawców i społeczeństwo o wydarzeniach w Kościele poprzez budowanie wizerunku tegoż.

– Możemy sądzić, że mają mniej światła, ale mimo to może moglibyśmy się od nich czegoś nauczyć – zasugerował.

© Ansel Oliver/ANN/Współpraca: Ana Paula Ramos i Suellen Timm
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński

 

Czytaj także - Public Relations w Kościele Adwentystów
Przewiń w górę^
Archiwum newsów

Zobacz wiadomości z:

2013 (20)
marca (1)
lutego (14)
stycznia (5)
2012 (115)
2011 (112)
2010 (102)
2009 (23)
2008 (3)
2007 (7)
Nowości video

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja VIII

Nowości audio

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. działalności Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Belize i na Jamajce. (09:30) Zapraszamy do wysłuchania audycji nt. Michała Beliny-Czechowskiego, pioniera Adwentyzmu w Europie. (09.14)Zapraszamy do wysłuchania uroczystości ordynacji pastorskiej z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie. (58:01)Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Chełmnie. (57:47)
Zapraszamy do wysłuchania radiowego nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Giżycku na Mazurach. (58:01)

 


Partnerzy medialni